Počuli ste už o paternosteroch? Výťah z minulosti, ktorý sa dnes už takmer nepoužíva. Tí, čo zažili dobu spred 20 – 30 rokov, zrejme vedia, o akom type výťahov bude dnešný článok. Hoci podľa názvu by len málo z nás presne vedelo, o čo ide, ak spomenieme, že ide o obežný výťah, možno sa situácia vysvetlí Na začiatok si povedzme, že takýchto výťahov je na Slovensku už iba niekoľko, napr. v Bratislave už iba 5 kúskov a nachádzajú sa okrem nej už iba v Piešťanoch, Košiciach a Trenčíne. Ako teda tieto relikvie minulosti fungujú a sú naozaj bezpečné?
Aký výťah prevezie najviac pasažierov?
Prekvapenie - najviac pasažierov za hodinu prevezie práve obežný výťah! Aj keď sa v nich väčšinou naraz odvezú iba dvaja ľudia (aspoň v tých bratislavských), stále je ich prepravná kapacita vyššia. V obehu je sústava kabínok, ktoré sú neustále v pohybe, pričom polovica kabínok ide nahor a druhá polovica nadol. Výťah je zároveň pomalší než bežné, jednokabínkové výťahy. Túto stratu však doháňa práve tým, že nepotrebuje dodatočný čas na pribrzďovanie, rozbeh, vyhodnotenie privolania, otváranie a zatváranie dverí... Výhod je tu viac než dosť.
Bezpečnosť paternosterov je príkladná
Aj keď to tak navonok nevyzerá, výťah tohto typu je naozaj bezpečný. Nachádza sa tu totiž sito, ktoré pri najmenšom dotyku s človekom alebo nejakým predmetom zabezpečí okamžité zastavenie výťahu. Zároveň sa pri väčšine výťahov nedá 15 minút po incidente používať, a to s ohľadom na bezpečnosť. Aj keď to na prvý pohľad nie je vidno, podľa mnohých odborníkov je toto najbezpečnejší typ výťahov. Vhodný je najmä do veľkých administratívnych budov.
Prečo je dnes tak málo paternosterov?
Všetko je dnes pre firmy najmä o peniazoch. Paternostery sú finančne relatívne náročné a preto ich v dnešnej dobe do moderných budov už nikto neinštaluje. My by sme ich aj radi inštalovali, máme radi retro riešenia. Zatiaľ si však budeme musieť vedieť vystačiť s tými klasickými.